V textech často využívám tento výraz, například v souvislostech, že jsem zastáncem tohoto směru a že online i prezenční kurzy psaní všemi deseti prsty vychází z toho směru. Co to vůbec je?
Stručně řečeno, jedná se o propojení e-learningu s prezenční výukou takovým způsobem, že dochází k rychlejšímu zvládnutí dané dovednosti. Jak e-learning, tak prezenční výuka mají své výhody a nevýhody.
Největší výhodou prezenční výuky je osobní kontakt, možnost přenosu emocí a vedení studentů, odstraňování chyb v reálném čase a okamžitá reakce na dotazy studenta (je to přece prezenční). Nevýhodou je naprostá časová neflexibilita – jak lektor, tak klient se musí domluvit na určitý čas a místo a strávit spolu čas. To zejména pro klienta nese zvýšené náklady.
Největší výhodou e-learningu je flexibilita jak lektora tak klienta. Nevýhodou ovšem je, že občas se e-learning zvrhne v jakousi frašku, kdy lektor vytvoří kurz, který si poté někdo kupuje a dostává sérii automatických e-mailů a jedná se spíše o ukázku e-mail marketingu než e-learning.
Blended learning odstraňuje nevýhody z obou systémů tak, aby zůstaly pouze výhody. Např. v mých kurzech ke každému domácímu úkolu poskytuji zpětnou vazbu, dle přání klienta e-mailem či telefonicky, jsem k dispozici pro Skype konzultaci, kdy si může klient i natáčet svůj prstoklad a dostane přímou zpětnou vazbu. Klient je napůl vedený automatizovanými e-maily, napůl zpětnou vazbou k domácím cvičením, která jsou vždy individuálně posouzena. A to nejlepší, jak lektor, tak klient mohou podstatnou část své práce (klient učení, lektor zpětnou vazbu) dělat kdykoliv.
Podrobnější, a z určitého úhlu přesnější definici, naleznete například na Wikipedii.